K ZAMYŠLENÍ ...
Cyklista jede rychlostí 15 km/hod. a spadne po hlavě dolů. Jeho pád odpovídá skoku po hlavě na beton z výšky jednoho metru.
Cyklista jede rychlostí 25 km/hod. a spadne z kola na hlavu. Jeho pád se rovná skoku z výšky 2,5 m hlavou dolů na beton.
Došlo ke kolizi cyklisty a auta. Kolo jelo rychlostí 15 km/hod. a auto 35 km/hod.. Síla nárazu cyklisty se poté rovná rychlosti 50 km/hod. a odpovídá skoku z výše 10 m.
Výsledky odborných studií prokázaly, že cyklisté, kteří nosí přilbu, podstupují 19 x menší riziko úmrtí než ti, kteří ji nepoužívají. S pomocí ochranných přileb lze předejít 83% fraktur lebky, 53% zranění měkkých částí hlavy a 48% poškození mozku. Bezpečnostní cyklistické přilby jsou vysoce efektivní v prevenci poranění hlavy a jsou zvláště důležité pro děti, protože ty utrpí většinu vážných úrazů hlavy následkem cyklistických nehod.
NAKUPUJEME CYKLISTICKOU PŘILBU
Především každá cyklistická přilba musí mít certifikát ES přezkoušení typu, na základě tohoto certifikátu každou vyrobenou přilbu musí výrobce opatřit označením CE. Toto označení vyjadřuje, že výrobek splňuje technické požadavky stanovené ČSN EN 1078.
Pokud došlo ke srážce nebo nárazu, má smysl přilbu vyměnit. Někdy není závada na první pohled viditelná, ale při další kolizi by nemusela poskytnout nositeli potřebnou ochranu.
Základní pravidla nákupu
Při výběru a nákupu platí zkoušet, zkoušet, zkoušet. Je-li přilba určená dítěti, nechte mu při jejím výběru rozhodující slovo. Bude-li se mu líbit a bude-li se v ní cítit dobře, bude ji také rádo nosit.
Přilba musí pevně přilehnout k hlavě ( musí sedět pevně, ale ne těsně ).
Při jakémkoliv pohybu zkoušejícího musí zůstat trvale na svém místě ( nesmí se posunovat do čela nebo do týlu hlavy ).
Řemínek s přezkou se nesmí zařezávat do krku, ani tlačit. Musí pod bradou těsně sedět. Pozor na zacvaknutí kůže na krku při zapínání přezky. Dále také nesmí vést řemínek přes bradu, hrozí pád přilby z hlavy. Musí jít rozepnout pouze jednou rukou. Polštářování řemínků pod bradou je u cyklistických přileb zakázáno.
Přilba nesmí zakrývat uši. Při jízdě na kole je velmi důležité dobře slyšet.
Odvětrávací otvory (drážky) mají být dostatečně široké, aby zaručovaly dobrou cirkulaci vzduchu.
Součástí cyklistické přilby by vždy měl být návod nejenom k jejímu používání, ale i k údržbě ( např. textilních výplní ). Návod by měl být v českém jazyce.
Kvaliní přilba
- Cyklistická přilba má zvládnout co možná nejvíce energie při těžké nebo střední srážce a udržovat úroveň g při laboratorním testu pod hranicí 200 g.
- Cyklistická přilba má mít silný řemínek, který ji na hlavě udrží po prvním nárazu / auto/ i po druhém nárazu /chodník/. Děti a batolata mají mít přilbu se sponou /pojistkou/, která drží pevně při srážce,ale uvolní se po 5 sekundách stejnoměrného tlaku, aby nedošlo ke škrcení dítěte.
- Cyklistická přilba má mít jednoduchý design a systém na usazení, který podporuje dobrý pocit z nošení.
- Cyklistická přilba má být pohodlná, má chladit, být lehká, nevtíravá pro uživatele a líbivá vzhledem.
- Cyklistická přilba má být co nejvíce hladká a kulatá tvarem, aby se při nárazu předešlo tříštění. Nemá mít aerodynamický "ocas", který způsobí při nárazu její natočení do strany a nechá hlavu bez ochrany.
- Cyklistická přilba by měla poskytovat možnost upevnit zrcátko a nerozbitný štít s možností oddělit se při nárazu (tyto komponenty zavádějí v Americe).
- Cyklistická přilba by měla být jasně viditelná pro motoristy v noci i ve dne.
- Cyklistická přilba by měla být odolná, snadno udržovatelná a neměla by se poškozovat při běžném nošení.
- Cyklistická přilba by měla být vybavena jasnými a pochopitelnými instrukcemi pro připevnění a používání. Návod na používání musí být v českém jazyce.
- Cyklistická přilba by měla být levná a jednoduše k dostání v maloobchodní síti a nejen ve speciálních obchodech.
CYKLISTÉ V SILNIČNÍM PROVOZU
Vychutnejte si požitek z jízdy na kole, ale pamatujte zároveň na pravidlo šťastného návratu.
Několik pravidel silničního provozu
Na jízdním kole se jezdí při pravém okraji vozovky, smí se jet po krajnici, pokud tím nejsou ohrožováni chodci, cyklisté smějí jet jen jednotlivě za sebou.
Děti do 10 let smějí jezdit po silnici, místní komunikaci a účelové komunikacijen pod dohledem osoby starší 15 let, samy mohou děti do 10 let jezdit po chodniku na cyklo stezkách a v obytných a pěších zónách.
Cyklisté starší 10 let smějí použít chodník jen v případě, že kolo vedou ( kdo kolo vede je považován za chodce a má přednost na přechodech ).
Cyklisté smějí objíždět ostatní vozidla zprava, pokud tato stojí nebo pomalujedou, třeba před křižovatkou.
Přilba je povinná pro cyklisty mladší 18 let. Ale měli by ji nosit všichni, ať už na silnici nebo v terénu. Pády a úrazy hlavy se nevyhýbají ani dospělým a úraz na hlavě může mít velmi vážné důsledky
Několik doporučení pro bezpečnou jízdu
Bezpečnostní prvky na jízdním kole jsou nezbytné pro zaručení dobré viditelnosti. Povinné je vybavení přední bílou odrazkou, zadní červenou odrazkou a oranžovými odrazkami na pedálech a v paprscích kol.
Na jízdním kole jezděte vždy v pestrých a světlých barvách nejlépe dolněných o reflexní prvky na botách a oblečení.
Za snížené viditelnosti musí být kolo vybaveno rovněž světlometem svítícím bílým světlem vpředu a stálým nebo blikajícím červeným světlem vzadu. Pamatujte, reflexní doplňky bezpečnost cyklistů na silnicích v každém případě zvyšují.
Doporučujeme používat svítilnu s nepřerušovaným světlem nejen za snížené viditelnosti, ale i v běžném provozu. Cyklisté tím lépe zvýrazní svoji přítomnost v silničním provozu. Řidiči ostatních vozidel si jich dříve všimnou a mohou včas reagovat.
Ani na krátkou vzálenost nezapomínejte přilbu. Nikdy nevíte, kdy ji budete skutečně potřebovat.